Alhamdulillah Puji puja dan sukurku tak
henti-hentinya kepada pemilik alam semesta ini, pengatur hidup makhluk
ini, pengasih dan penyayang setiap makhluknya, maha adil, maha
bijaksana, maha pengampun hambanya yang kembali kepadanya. Sholawat dan
Salam Allah, Malaikat dan semua makhluk, tetap tercurah tanpa
henti-hentinya kepada makhluk yang paling mulia, kekasih raja alam,
pemimpin manusia, Nabi muhammad SAW, beserta keluarga, para sohabat,
tabi’in, tabi’u tabi’in, dan semua yang mengikuti mereka hingga Akhir
alam ini.
Ilmu akidah merupakan suatu ilmu yang paling afdal untuk dipelajari
dan ilmu yang paling mulia disebabkan keterkaitannya dengan
semulia-mulia maklumat iaitulah maklumat yang berkaitan dengan
dasar-dasar agama [Usul al-Din], hal ini berdasarkan firman Allah
ta`ala:
فاعلم أنه لاّاله إلا الله
Maksudnya:
“Oleh itu, maka tetapkanlah pengetahuanmu
dan keyakinanmu [Wahai Muhammad] bahawa sesungguhnya tiada Tuhan yang
berhak disembah melainkan Allah,
(Surah Muhammad: 19)
Ketika al-Imam al-Bukhari telah
meriwayatkan di dalam Sahihnya, daripada Abi Hurairah radiyallahu `anhu
bahwa Rasululullah sallallahu `alaihi wasallam telah ditanya: “Apakah
amalan yang paling afdal?”, maka baginda menjawab:
إِيـْمَانٌ بِاللهِ وَرَسُولِهِ”. “أَفْضَلُ الأَعْمَالِ
Maksudnya:
“Perbuatan yang paling utama [secara mutlak] beriman kepada Allah dan Rasul-Nya”.
Al- Imam Abu al-Hasan al-Asy`ari rahimahullah (W. 324 H) pula telah berkata:
“أَوَّلُ مَا يَجِبُ عَلَى الْعَبْدِ الْعِلْمُ بِاللهِ وَرَسُوْلِهِ وَدِيْنِهِ”.
Maksudnya:
“Perkara terawal yang wajib atas seseorang hamba adalah mengetahui tentang Allah dan Rasul-Nya dan agama-Nya”.
Al-Imam al-Ghazali rahimahullah (W. 505 H) juga telah berkata:
“لا تَصِحُّ الْعِبَادَةُ إِلا بَعْدَ مَعْرِفَةِ الْمَعْبُودِ”.
Maksudnya:
“Tiada sah ibadat seseorang itu melainkan setelah dia mengenal Tuhan yang berhak disembah”.
Kesemua nas tersebut sekaligus telah
membuktikan bahwa ilmu akidah merupakan satu ilmu yang wajib dipelajari
dan tidak boleh dikesampingkan pembelajarannya oleh umat Islam.
Kebanyakan masyarakat pada zaman kini
hanya pandai menyebut dan menceritakan tentang kehebatan Sultan
Salahuddin al-Ayyubi dalam membebaskan Bayt al-Maqdis daripada cengkaman
tentera Salibiyyah pada kurun ke-5 hijrah , namun tidak banyak dari
mereka yang menyedari bahawa kemenangan yang diperoleh tersebut antara
lainnya adalah kesan daripada penyuburan benih-benih akidah Ahl
al-Sunnah Wa al-Jama`ah di dalam hati-hati para tentera baginda yang
telah bersama-sama dalam membebaskan bumi barakah tersebut.
AQIDAH AL MURSYIDAH
Ketahuilah bahawa sesungguhnya para
ulama` salaf sangat mengambil berat tentang ilmu tauhid, begitu juga
dengan para ulama` khalaf yang sangat memfokuskan serta menekan terhadap
pemahaman dan penjelasan ilmu tauhid kepada manusia dengan menjelaskan
dalil-dalilnya, sama ada naqli [al-Quran dan hadith] mahupun, dalil aqli
[ijma` ulama` dan qias], sehingga ada seorang alim iaitu al-faqih
al-Mutakallim Muhammad ibnu Hibatillah al-Makki telah mengarang risalah
yang berbentuk nazam [syair] mengenai penjelasan ilmu tauhid, kemudian
beliau menghadiahkannya kepada Sultan al-Ghazi Salahuddin al-Ayyubi
rahimahullah. Sultan Salahudin telah menerimanya dan mengeluarkan arahan
agar ia mesti diajar kepada semua peringkat umur termasuk kepada
anak-anak kecil di madrasah-madrasah mereka.
Taqiy al-Din al-Maqrizi (W. 845 H) yang
merupakan salah seorang sejarawan Islam yang terkenal telah berkata di
dalam kitabnya al-Mawa`eiz wa al-`Iktibar Bizikri al-Khuthathi wa
al-Asar:
“لَمَّا وَلِيَ السُّلْطَانُ صَلاحُ
الدِّيْنِ يُوْسُفُ بْنِ أَيُّوْبٍ.. تَقَدَّمَ الأَمْرَ إِلَى
الْمُؤَذِّنِيْنَ أَنْ يُعْلِنُوْا وَقْتَ التَّسْبِيْحِ عَلَى الْمَآذِنِ
بِاللَّيْلِ ، بِذِكْرِ الْعَقِيْدَةِ الَّتِيْ تُعْرَفُ بِالْمُرْشِدَةِ ،
فَوَاظَبَ الْمُؤَذِّنُوْنَ عَلَى ذِكْرِهَا فِيْ كُلِّ لَيْلَةٍ
بِسَائِرِ جَوَامِعَ مِصْرَ إِلَى وَقْتِنَا هَذَا”.
Maksudnya:
“Ketika Sultan Salahuddin Yusuf bin Ayyub
memegang tampuk pemerintahan, beliau mengeluarkan arahan kepada para
muazzin (bilal/tukang azan) supaya mengumandangkan ketika sebelum masuk
waktu subuh akidah yang dikenali dengan al-Mursyidah, maka para muazzin
berterusan menyebutnya pada setiap malam di semua masjid-masjid di Mesir
hingga ke sekarang.”
Al-Hafiz Jalal al-Din al-Suyuti al-Syafi`e (W. 911 H) telah berkata di dalam kitabnya al-Wasa’il ila Ma`rifat al-Awa’il:
“فَلَمَّا وَلِيَ السُّلْطَانُ صَلاحُ
الدِّيْنِ بْنِ أَيُّوْبٍ أَمَرَ الْمُؤَذِّنِيْنَ أَنْ يُعْلِنُوْا فِيْ
وَقْتِ التَّسْبِيْحِ بِذِكْرِ الْعَقِيْدَةِ الأَشْعَرِيَّةِ، فَوَاظَبَ
الْمُؤَذِّنُوْنَ عَلَى ذِكْرِهَا كُلَّ لَيْلَةٍ إِلَى وَقْتِنَا هَذَا”.
Maksudnya:
“Ketika Sultan Salahuddin bin Ayub
memegang tampuk pemerintahan, beliau memerintahkan para muazzin agar
mengumandangkan al-Aqidah al-Asy`ariyyah pada waktu tasbih , lalu para
muazzin berterusan menyebutnya pada setiap malam hingga ke waktu kita
ini”.
Al-`Allamah Muhammad bin `Ilan al-Siddiqi
al-Syafi`e (W. 1057 H) telah berkata di dalam kitabnya al-Futuhat
al-Rabbaniyyah `ala al-`Azkar al-Nawawiyyah:
“لَمَّا وَلِيَ صَلاحُ الدِّيْنِ بْنِ
أَيُّوْبٍ وَحَمَلَ النَّاسُ عَلَى اعْتِقَادِ مَذْهَبِ الأَشْعَرِيِّ،
أَمَرَ الْمُؤَذِّنِيْنَ أَنْ يُعْلِنُوْا وَقْتَ التَّسْبِيْحِ بِذِكْرِ
الْعَقِيْدَةِ الأَشْعَرِيَّةِ الَّتِيْ تُعْرَفُ بِالْمُرْشِدَةِ
فَوَاظَبُوْا عَلَى ذِكْرِهَا كُلَّ لَيْلَةٍ”.
Maksudnya:
“Ketika Salahuddin bin Ayyub memerintah,
umat Islam pada ketika itu berada di atas iktiqad mazhab al-Asy`ari,
lalu baginda memerintahkan para muazzin (tukang azan) agar
mengumandangkan pada waktu tasbih akan al-Aqidah al-Asy`ariyyah yang
dikenali dengan al-Mursyidah, lalu mereka meneruskan pembacaannya pada
setiap malam”.
Al-Hafiz Salahuddin al-`Alla’i (W. 761 H)
telah berkata sebagaimana yang diriwayatkan oleh al-Imam al-Subki di
dalam kitabnya Tabaqat al-Syafi`eyyah al-Kubra:
“وَهَذِهِ الْعَقِيْدَةُ الْمُرْشِدَةُ
جَرَىْ قَائِلُهَا عَلَى الْمِنْهَاجِ الْقَوِيْمِ، وَالْعِقْدِ
الْمُسْتَقِيْمِ وَأَصَابَ فِيْمَا نَزَّهُ بِهِ الْعَلِيُّ الْعَظِيْمَ”.
Maksudnya:
“Al-Aqidah al-Mursyidah ini; pengarangnya
berada di atas jalan dan aqidah yang lurus dan beliau [pengarang]
adalah benar dalam mentanzihkan (mensucikan) Allah
Kenyataan beliau ini dinukilkan oleh
al-Imam Taj al-Din al-Subki dalam kitabnya “Tabaqat al-Syafi`eyyah
al-Kubra” dan beliau rsetuju dengan penamaan risalah tersebut dengan
“al-Aqidah al-Mursyidah”. Pada akhir kenyataanya beliau berkata:
“هَذَا آخِرُ الْعَقِيْدَةِ وَلَيْسَ فِيْهَا مَا يُنْكِرُهُ سُنِّيٌ”.
Maksudnya:
”Ini adalah kitab akidah yang terakhir, dan tidak ada seorang sunni pun yang mengingkarinya”.
Al-Imam Taj al-Din al-Subki telah berkata di dalam kitabnya Mu`eidu al Ni`am wa Mubid al-Niqam:
“عَقِيْدَةُ الأَشْعَرِيْ هِيَ مَا
تَضَمَّنَتْهُ عَقِيْدَةُ أَبِيِ جَعْفَرِ الطَّحَاوِيْ وَعَقِيْدَةُ أَبِي
الْقَاسِمِ الْقُشَيْرِيِّ وَالْعَقِيْدَةُ الْمُسَمَّاةُ
بِالْمُرْشِدَةِ، مُشْتَرِكَاتٌ فِيْ أُصُوْلِ أَهْلِ السُّنَّةِ
وَالْجَمَاعَةِ”.
Maksudnya:
“Yang terkandung dalam Aqidah al-Asy`ari
adalah aqidah Abu Ja`afar al-Thahawi, aqidah Abu al-Qasim al-Qusyairi
dan aqidah yang dinamakan sebagai al-Aqidah al-Mursyidah, kesemuanya
adalah sama dalam [membahaskan] asas-asas pegangan Ahl al-Sunnah Wa
al-Jama`ah”.
Al-Imam Muhammad bin Yusuf
al-Sanusi (W. 895 H) Shohibul Aqidah Assanusiyah telah berkata
meneruskan syarahnya terhadap al-Aqidah al-Mursyidah yang diberi nama
al-Anwar al-Mubinah Li Ma`ani `Aqdi Aqidah al-Mursyidah:
“اِجْتَمَعَتِ الأَئِمَّةِ عَلَى صِحَّةِ هَذِهِ الْعَقِيْدَةِ وَأَنَّهَا مُرْشِدَةٌ رَشِيْدَةٌ”.
Maksudnya:
“Para alim ulama’ bersepakat di
atas kesahihan aqidah ini, dan ia adalah aqidah yang benar-benar memberi
petunjuk dan aqidah yang mampu memandu manusia ke jalan yang benar dan
lurus”.
Sesungguhnya pegangan atau kepercayaan
yang jazam (mntap) kepada Allah menjadi teras kepada Aqidah Islamiyyah.
Kepercayaan ini tumbuh subur dan segar di dalam hati sanubari lalu
menggerakkan akal kita untuk berfikir dan memandu tubuh badan untuk
melakukan kerja ibadah berpedomankan landasan syariat yang ditetapkan
oleh Allah subhanahu wata`ala. Itulah aqidah yang benar dan menjadi
prinsip pegangan ke arah mencapai kesenangan dan kebahagiaan di dunia
dan di akhirat. Seseorang yang beraqidah dengan aqidah yang sahih serta
mantap tidak akan sekali-kali menyekutukan Allah ta`ala dengan
menyamakan-Nya dengan sekalian makhluk-Nya. Di antara simpulan aqidah
Islam yang dimaksudkan tersebut adalah meyakini bahawa Allah itu
kewujudan-Nya tanpa bertempat , Mukholafatuhu lil hawadits mutlak..
Inilah aqidah Ahl al-Sunnah Wa al-Jama`ah yang sebenar.
BIOGRAFI SULTAN SALAHUDDIN AL-AYYUBI (SALAHUDDIN B. NAJM AL-DIN AYYUB B. SYADHI B. MARWAN AL-KURDI)
Beliau merupakan Sultan Salahuddin Abu
al-Muzhaffar Yusuf b. Najmuddin b. Ayyub seorang yang berketurunan Kurdi
dan digelar sebagai al-Malik al-Nasir (Raja yang bersifat penolong).
Sultan Salahuddin al-Ayyubi berasal dari sebuah keluarga berbangsa Kurdi
yang mempunyai kemuliaan dan kedudukan yang tinggi dalam masyarakatnya.
Keluarga ini dinisbahkan kepada sebuah kabilah kurdi yang mempunyai
keturunan dan bangsa yang mulia. Ia dikenali sebagai kabilah Rawwadiah
dari suku Hayazaniah yang merupakan sebuah kabilah Kurdis yang terbesar.
Sultan Salahuddin al-Ayyubi telah dilahirkan di Tikrit pada tahun 532
H/ 1137 M. Tikrit adalah sebuah daerah yang berkedudukan hampir dengan
Kota Baghdad, Iraq. Beliau merupakan pengasas daulah al-Ayyubiyyah di
Mesir .
Sultan Salahuddin al-Ayyubi mempunyai
wilayah jajahan takluk yang sangat luas, bermula dari daerah Tunis dan
Barqah di daerah Barat benua Afrika, hingga ke sungai Eufrat di Timur
dan dari Mousul dan Aleppo di Utara hingga ke Nubah dan Yaman di Selatan
semenanjung Arab. Sumbangan terbesar beliau adalah merampas kembali
Bayt al-Maqdis daripada cengkaman puak Salibiyyah menerusi peperangan
Hittin yang berlaku di antara tentera Islam dan tentera Kristian yang
menguasai Bayt al-Maqdis .
Ketika berlaku pemberontakan terhadap
kerajaan Fatimi di Mesir pada tahun 558H pemimpinnya pada ketika itu,
Syawar al-Sa`di telah meminta bantuan daripada Sultan Nuruddin al-Zinki
supaya menghantar bantuan dari sudut ketenteraan untuk membantu mereka
menggagalkan usaha para pemberontak tersebut . Justeru, bakat Sultan
Salahuddin al-Ayyubi dalam memimpin telah terserlah ketika beliau
dihantar ke Mesir oleh Sultan Nuruddin al-Zinki bersama bapa saudaranya
iaitu Asaduddin Syirkuh yang pada ketika itu merupakan panglima bagi
kerajaan pimpinan Sultan Nuruddin al-Zinki untuk membantu Daulah Fatimi
dalam mengatasi pemberontakan yang berlaku.
Berkat kemahiran dan kehebatan dalam seni
peperangan dan pertempuran, ditambah pula dengan polisi pengturan
strtegi ketenteraan yang kemas dan teratur, mereka telah berjaya
meletakkan Mesir di bawah pemerintahan Nuruddin al-Zinki pada tahun 564
H. Pada tahun 1187, berlakunya peperangan yang dikenali sebagai Perang
Hittin. Perkataan Hittin merujuk kepada sebuah daerah yang terletak
berdekatan dengan Danau Galilea, Palestin. Di situlah terjadinya perang
antara tentera pimpinan Sultan Salahuddin al-Ayyubi dan tentera Kristian
yang berada di bawah pimpinan Raja Bait al-Maqdis pada ketika itu, Guy
de Lasignan. Peperangan ini akhirnya telah berjaya memahat sejarah
penting dalam dunia Islam di mana kota suci Bayt al-Maqdis telah berjaya
dirampas oleh umat Islam setelah 90 tahun berada di bawah cengkaman
puak Kristian. Dalam peperangan tersebut, kira-kira 18,000 tentera
Sultan Salahuddin al-Ayyubi telah berjaya mengalahkan tentera Kristian
yang pada ketika itu hanya berjumlah 15,000 dengan menggunakan taktik
mengawal sumber air. Sebanyak 10,000 tentera Salib telah terkorban dan
selebihnya menjadi tawanan perang. Sultan Salahuddin kemudiannya telah
memberi tempoh selama 40 hari kepada para tawanan perang tersebut untuk
meninggalkan Bayt al-Maqdis bersama keluarga mereka.
نَسْأَلُ اللهَ السَّلامَةَ وَنَسْأَلُ
اللهَ تَعَالَى أَنْ يُلْهِمَنَا السَّهَرَ عَلَى حِفْظِ عَقِيْدَةِ أَهْلِ
السُّنَّةِ وَالْجَمَاعَةِ الأَشَاعِرَةِ وَالْمَاتُرِيْدِيَّةِ. ءَامِيْن
0 Comments